Αν σας έλεγαν ότι μια καρέκλα επαγγελματικής χρήσης κοστίζει 10.000€, σίγουρα θα σας προκαλούσε κάποια έκπληξη και ας μην είστε επιπλοποιός. Αν τώρα ακούγατε ότι ένα απλό website κοστίζει κοστίζει 10.000€ πως θα αισθανόσασταν;
Η οικονομική ανάλυση κόστους ενός website δεν πρόκειται να συζητηθεί σε αυτό το άρθρο.
Αυτό που θα επιχειρίσουμε να προσδιορίσουμε είναι την αίσθηση αξίας που μπορεί να έχει η παραγαγωή ενός τέτοιου προϊόντος. Για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε τις διαδικασίες που συμπεριλαμβάνονται κατα την δημιουργεία ενος website θα προσεγγίσουμε το πρόβλημα μέσα από το παράδειγμα της κατασκευής ενός απλού website τεσσάρων σελίδων.
Υπάρχουν δυο βασικές μέθοδοι για την ανάπτυξη ενός website.
Η πρώτη μέθοδος αποτελεί τεχνική χαμηλού κόστους και βασίζεται στην χρήση μιας έτοιμης λύσης «πρότυπου» που ονομάζουμε template.
Το template αποτελεί ένα, σχεδόν, έτοιμο website (είτε από μόνο του είτε με την ενσωμάτωση του πάνω σε κάποιο σύστημα τύπου CRM). Το template μπορεί να περιγραφεί σαν ένα πρότυπο το οποίο, συνήθως, έχει προδιαγεγραμμένες λειτουργίες και θέσεις έτσι ώστε να μπορέσουμε να τοποθετήσουμε πάνω του, εύκολα το δικό μας υλικό (φωτογραφίες, κείμενα βιντεο κ.α.). Η χρήση template για την κατασκευή website αποτελεί μια αξιόπιστη, γρήγορη και οικονομική λύση αλλα με σοβαρούς περιορισμούς όσον αφορά την δυνατότητα διαμόρφωσης του template σε κάτι ποιό εξατομικευμένο.
Τα template είναι λίγο πολύ σαν τις έτοιμες στολές τα καρναβάλια, την φοράς και μέσα σε πέντε λεπτάκια γίνεσαι νοσοκόμα. Το πρόβλημα όμως με αυτές τις στολές είναι ότι, συνήθως όταν τις φορέσεις, δεν ξεχωρίζεις μέσα στον χορό, διότι μοιραία πολύς κόσμος έχει καταφύγει στην ίδια λύση. Μάλιστα το παράδοξο είναι οτι όσο ποιο ωραία και πρωτότυπη είναι η στολή που διάλεξες τόσο περισσότεροι άνθρωποι θα την έχουν διαλέξει ακριβώς για τους ίδιους λόγους που τις διάλεξες και εσύ.
Έτσι ακριβώς και τα template, κοστίζουν από 30 έως 100 ευρώ και συνήθως αυτά που είναι αξιόλογα χρησιμοποιούνται από τους περισσότερους. Ίσως, και εσείς, να έχετε παρατηρήσει πως πολλά website (ιδιαίτερα των ξενοδοχείων) μοιάζουν μεταξύ τους.
Η χρήση ενός template, στις περισσότερες περιπτώσεις, δεν απαιτεί κάποια ιδιαίτερη γνώση πάνω στην πληροφορική. Αρκεί κάποιος να έχει κάποια μικρή εξοικείωση με προγράμματα επεξεργασίας κειμένου και εικόνας για να μπορέσει να χρησιμοποιήσει κάποια απλά template έτσι ώστε να υλοποιήσει ένα website (4ων σελίδων) μέσα σε μερικές ώρες. Επίσης, τα τελευταία χρόνια, έχουν εμφανιστεί κάποιες (σχεδόν) δωρεάν υπηρεσίες, στο διαδίκτυο (π.χ. wix.com, yola.com κ.α.) τις οποίες, μπορεί να της χρησιμοποιήσει ο οποιοδήποτε για να δημιουργήσει ένα website βασισμένο σε template. Αυτές οι υπηρεσίες καθοδηγούν τον χρήστη μέσα απο ερωτήσεις και επιλογές περιορίζοντας τα περιθώρια σφάλματος έτσι ώστε να δημιουργήσει ένα καλαίσθητο website.
Πέρα όμως από την μέθοδο των έτοιμων λύσεων υπάρχει και η πανάρχαια τεχνική του δημιουργώ και παράγω εξατομικευμένη σχεδίαση (custom template).
Η επαγγελματική παραγωγή ενός website απαιτεί την συνεργασία, τουλάχιστον, ενός γραφίστα και ενός προγραμματιστή. Η δημιουργία του διαδικτυακού χώρου αφορά τις ανάγκες του κάθε πελάτη ξεχωριστά. Τα εικαστικά στοιχεία, οι τεχνολογίες διάδρασης και οι μηχανισμοί που θα χρησιμοποιηθούν επιλέγονται ή κατασκευάζονται με στόχο την μοναδική παρουσίαση του πελάτη στο διαδίκτυο με ένα website που πλέον θα αποτελεί τον εικονικό του αντιπρόσωπο. Το κόστος για την παραγωγή ενός τέτοιου website είναι, συνήθως, ποιο δαπανηρό (σε εργατοώρες) από μια έτοιμη λύση αν και μπορεί να περιοριστεί αρκετά χαμηλά γιατί πολύ απλά έχουμε τον πλήρη έλεγχο της κατασκευής του. Ένας ικανός προγραμματιστής σε συνεργασία με έναν γραφίστα και με έναν συνεργάσιμο πελάτη, για ένα απλό website 4ων σελίδων, μπορούν να το αναπτύξουν σε λιγότερο από 4εις μέρες. Φυσικά όπως σε οποιαδήποτε δημιουργική δουλεία τα όρια ανάπτυξης μπορούν να επεκταθούν σε μεγάλο βαθμό ανεβάζοντας το κόστος παράλληλα με την ποιότητα.
Προσπαθήστε να αποφύγεται να πληρώσετε την κατασκευή ενως website με έτοιμο template στο κόστος που θα αντιστοιχούσε σε ένα website που θα είχε μια εξατομικευμένη σχεδίασή.
Η επιλογή μιας επαγγελματικής λύσης ή μιας έτοιμης λύσης εξαρτάτε προφανώς από το οικονομικό αλλά και από τον επιθυμητό στόχο. Αν μας ενδιαφέρει να έχουμε κάποιο αποτέλεσμα (π.χ. αύξηση των τιμών και των κρατήσεων για ένα ξενοδοχείο) από την διαδικτυακή προβολή η επαγγελματική λύση είναι αυτή που μπορεί να το πετύχει.
Σε περίπτωση όμως που απλός μας ενδιαφέρει η ύπαρξη μας στο διαδίκτυο μια έτοιμη λύση τύπου template είναι μια καλή αρχή.
Αν και για την δεύτερη περίπτωση εγώ θα σας πρότεινα το facebook (fun pages). Γιατι τα website πολύ τα μίσησαν ενώ το facebook πολλοί λιγότεροι...είναι και τσάμπα.